Wymyślono go po to, by wyeliminować sytuacje, w których ktoś zakłada strój nieodpowiedni do okazji i miejsca. Niestosowny ubiór bywa odbierany jako brak szacunku do innych. Co to znaczy niestosowny? To właśnie określa dress code. Z tego artykułu dowiesz się, jakie znaczenie ma ten termin i jakie są najpopularniejsze rodzaje dress code.
Co to jest dress code? Definicja
Dress code to odgórny zbiór zasad panujących w danym środowisku, który zawiera informacje o tym, jakie elementy garderoby są dozwolone, jakie wskazane, a jakie źle postrzegane lub wręcz zabronione. Najczęściej jego założenia są przekazywane ustnie, choć bywają też wersje pisemne. O dress code mówimy w kontekście modowych reguł formalnych (np. w firmie) i nieformalnych, czyli obyczajowych (np. weselny dress code).
Kluczowe zasady dress code
Dress code może obowiązywać m.in.:
- pracowników każdego szczebla, od stażystów, przez juniorów i seniorów aż po managerów i dyrektorów;
- widzów spektakli w instytucjach kultury, np. teatrach czy operach;
- odwiedzających instytucje państwowe lub kościoły;
- zwiedzających miejsca pamięci, np. cmentarze, obiekty historyczne;
- uczniów i studentów, np. w czasie akademii szkolnej lub egzaminów;
- gości na rozmaitych uroczystościach, np. bankietach i weselach.
Dress code – rodzaje ubioru
Niezależnie od tego, gdzie pracujesz i jak często musisz przestrzegać założeń danego dress code, warto znać jego najpowszechniejsze rodzaje.
Casual dress code
Swoboda i komfort to najważniejsze wyznaczniki casualowego dress code. U jego podstaw leży dbałość o to, aby wszystkie składniki outfitu były schludne, dopasowane do typu sylwetki, wygodne i spójne. Klasyczny casualowy look tworzą np. dzianinowe sukienki w towarzystwie sneakersów, zestawy jeansy i bawełniana bluzka lub wiskozowe joggery w komplecie z t-shirtem.
Business dress code
Damskie stylizacje biznesowe uznawane w biurach mogą różnić się w zależności od specyfiki danej firmy. Bezpieczną opcją są zawsze spodnie i żakiety, ołówkowe spódnice do kolan w duecie z koszulą lub elegancką bluzką, a także supermodne w tym sezonie sukienki biznesowe (przykładowa oferta takich sukienek: https://patrizia.aryton.pl/c/532-sukienki-biznesowe) w fasonach garniturowych lub szmizjerki. Tego rodzaju odzież jest bardzo oficjalna i nadaje się na każde ważne spotkania, konferencje itp.
Cocktail dress code
Kreacje koktajlowe zakładamy np. na wesela. Wybór danego outfitu determinują często pora roku (grubość materiału i długość rękawów) oraz pora dnia (jaśniejsze barwy w ciągu dnia i ciemniejsze na wieczór). Strój nie powinien być ani galowy i przesadnie formalny, ani zbyt luźny i wyzywający. W roli idealnego ubioru koktajlowego na każdą okazję sprawdza się np. kopertowa sukienka midi, mała-czarna do kolan lub ekskluzywny kombinezon z rękawami ¾.
Business smart casual dress code
Zmiękczona wersja biznesowego dress code to ukłon w stronę swobody ruchów i odpoczynku od tradycyjnego podejścia do oficjalnych kompozycji. Look w stylu business smart casual zbudujesz z pomocą m.in. lnianego garnituru, zwiewnej spódnicy midi w komplecie z bawełnianą koszulą czy dzianinowej sukienki polo o kroju szmizjerki.
Dress code w pracy
Firmy, w których personel obsługi, sprzedawcy i inni pracownicy mają kontakt z klientami i kontrahentami, w największym stopniu oczekują od swoich pracowników nienagannej prezencji. Tam, gdzie nie chodzi o stricte służbową odzież, dress code może ograniczać się jedynie do przestrzegania kilku uniwersalnych zasad, np.:
- unikania głębokich dekoltów i odzieży z wycięciami na plecach,
- zrezygnowania z szortów i mini-spódniczek,
- stawiania na delikatny manicure zamiast neonowych barw,
- zastępowania skąpych sandałów np. skórzanymi klapkami z zakrytymi palcami,
- dbania o to, aby ubrania nie były prześwitujące i nie odsłaniały fragmentów bielizny,
- dobierania dyskretnej biżuterii i stonowanych akcesoriów,
- stronienia od koszulek z krzykliwymi nadrukami, bluzek z obfitymi falbanami czy koszul z hawajskimi wzorami.
Dress code – podsumowanie
W miejscu pracy nierzadko jesteśmy oceniani przez pryzmat tego, jak wyglądamy. Nasz wizerunek mówi wiele o kulturze panującej w firmie oraz istotnych dla niej wartościach. W każdym miejscu, w którym wprowadza się dany rodzaj dress code, jego zasady powinny być jasno sprecyzowane i zakomunikowane wszystkim zainteresowanym.