Youtuber i tworzenie filmików, które następnie umieszczane są na serwisie YouTube to dla wielu osób sposób na życie. Utrzymują się oni głównie z reklam, które konkretne firmy umieszczają na ich filmach.
Wbrew powszechnie panującej opinii odnośnie tego, że bycie Youtuberem to łatwa i przyjemna praca zdobycie szerokiego grona odbiorców oraz utrzymanie zainteresowania widzów jest nie lada wyzwaniem.
Warto więc przyjrzeć się bliżej temu, jak wygląda tworzenie filmów na YouTube oraz z jakim wynagrodzeniem się to wiąże.
Youtuber — zarabianie za co?
Youtuber – zarobki nie są stałe i w każdym miesiącu mogą być zupełnie inne. Głównym źródłem dochodu są reklamy wyświetlane użytkownikom oraz płatne subskrypcje.
Przychody osiągają także za współprace z konkretnymi markami. Płacą one za lokowanie oraz polecanie produktów.
Najbardziej znani i lubiani twórcy utrzymują się także bardzo często ze sprzedaży własnych produktów.
Najczęściej jest to odzież, akcesoria, kosmetyki oraz innego rodzaju gadżety. Niektórzy z nich otrzymują również wpłaty od fanów przesyłane podczas relacji na żywo, czyli tzw. streamów.
Kampanie reklamowe na YouTube są dobrym sposobem na zarobienie pieniędzy, ale bardzo łatwo jest przekroczyć pewną granicę, przez którą kanał staje się jedną wielką reklamą.
Może to działać odpychająca na widzów. Sztuką jest także odpowiedni dobór marki, z którą chcemy współpracować.
Musi ona bowiem pasować do ogólnej tematyki kanału, a także być dostosowana do potrzeb konkretnej grupy widzów.
Ile zarabia youtuber?
Konkretne dochody uzależnione są przede wszystkim od wielkości kanału oraz liczby obserwatorów, a także średniej ilości odtworzeń danego filmu.
Znaczenie ma także branża oraz tematyka filmów. Według zgromadzonych danych na największy zyski mogą liczyć prowadzące kanały o tematyce beauty, gdyż za 1 000 000 wyświetleń mogą otrzymać około 5 000 zł.
Do tego dochodzi wynagrodzenie za współpracę z markami, a kwoty za to mogą być bardzo wysokie. Taka kampania może wygenerować dochód w wysokości nawet 20 000 zł miesięcznie. Jeśli więc youtuber zrealizuje w ciągu miesiąca kilka takich kampanii może liczyć na kilkadziesiąt tysięcy złotych zarobku.
Praca i ile zarabia youtuber – kluczowe wskaźniki
Wpływ na to, ile zarobi youtuber zależy głównie od liczby wyświetleń. Z kolei wpływ na to ma popularność kanału oraz jego content. Do tego, aby przyciągnąć szeroką widownię, która będzie chętnie oglądała umieszczane na serwisie filmiki konieczne jest dobre zaplanowanie każdego z filmów.
Każdy youtuber ma wgląd do statystyk opisujących to, kto ogląda jego filmy oraz z jakich źródeł ma największe przychody. Pozwala to określić jakiego rodzaju filmy cieszą się największą popularnością.
Czy opłaca się dzisiaj zaczynać na YouTubie?
Wiele osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z YouTubem zadaje sobie pytanie, czy to w ogóle ma sens. Istnieje bowiem ogromna ilość kanałów poruszających właściwie każdą tematykę.
Aby wybić się i dotrzeć do szerszego grona odbiorców trzeba mieć dobry plan i konsekwentnie dążyć do jego realizacji. Widzowie najbardziej cenią szczerych i prawdziwych twórców, którzy wkładają ogrom pracy w to, co robią.
Każdy początkujący youtuber na początku swojej kariery nie powinien nastawiać się na zyski, gdyż początkowo mogą być na prawdę znikome. Jednak tworzenie filmów może być prawdziwą frajdą i dać sporo radości.
Zyski być może pojawią się później, ale na pewno nie warto jest się zniechęcać już na początku.
Ile zarabiają na yt początkujący YouTuberzy?
Początki działalności na YT związane są z brakiem zarobku. Jest to czas na budowanie społeczności oraz sprawdzanie, jakiego rodzaju content będzie cieszył się największym powodzeniem.
Zdobycie popularności jest długotrwałym procesem, dlatego trzeba
uzbroić się w cierpliwość. Jednak konsekwentne realizowanie założonego planu pozwoli systematycznie zdobywać nowych obserwujących, co pomoże zwiększyć ilość wyświetleń poszczególnych filmów.
To z kolei sprawi, że z najchętniej oglądanych filmów mogą zacząć pojawiać się pierwsze dochody. Z pewnością nie warto jest na początku uznawać YouTube za swoje jedyne i główne źródło dochodu, gdyż przez dłuższy czas może go w ogóle nie być.
Tworząc filmiki trzeba pamiętać o przestrzeganiu regulaminu tego serwisu, gdyż jeśli zawarte w nich treści będą z nim niezgodne może to skutkować wyłączeniem całego kanału.
Od kiedy warto włączyć monetyzację filmów?
Każdy kanał na YouTube rozwija się w inny sposób. Niektóre z nich mają zdecydowanie więcej wyświetleń oraz reakcji pod filmami niż subskrypcji.
Dzieje się tak wtedy, gdy oglądających zainteresują jedynie wybrane tematy, a nie cały kanał.
W takiej sytuacji warto dokładnie przeanalizować, jakiego rodzaju content cieszy się największą popularnością i dostosować swoje działania do wyników takiej analizy.
Algorytmy serwisu zdecydowanie większą uwagę przykładają do liczby wyświetleń oraz reakcji pod filmem, czyli komentarzy i łapek w górę. Nieco mniejsze znaczenie ma liczba subskrypcji.
O włączeniu reklam, czyli monetyzacji można pomyśleć wtedy, gdy każdy film zbierze po kilkadziesiąt tysięcy wyświetleń.
Wcześniej nie ma to większego sensu nie tylko ze względu na niskie przychody, ale również na fakt, że umieszczanie reklam w mało popularnych filmach może dodatkowo odstraszyć widzów.
Monetyzacja sprawdzi się również w przypadku kanałów posiadających powyżej 50 000 subskrypcji. Po przekroczeniu tego poziomu algorytmy serwisu uznają, że dany kanał jest wiarygodny i atrakcyjny dla odbiorców.
Czy ilość reakcji na film ma wpływ na zarobki?
Reakcje umieszczane pod filmami przez obserwujących mają ogromne znaczenie dla rozwoju całego kanału. Im więcej komentarzy, łapek w górę czy udostępnień tym lepiej.
Na ich podstawie mechanizmy YouTube oceniają atrakcyjność całego kanału. Wpływa to z kolei na przychylność algorytmów oraz finanse twórcy. To właśnie wyświetlenia oraz ogólne zainteresowanie filmem wpływa na wysokość zarobków.
Mają one większe znaczenie niż ilość subskrypcji. Z tego właśnie względu warto zachęcać swoich odbiorców do zostawiania rekacji.
Ile zarabia się na YouTube? Konkretne kwoty
Określając to, ile zarabia dany youtuber najczęściej podaje się kwoty otrzymane za każde 1 000 wyświetleń filmu. Szacuje się, że można za nie otrzymać od około 50 gr do 3 zł.
Jest to tylko jedna z wielu składowych wpływających na ogólne zarobki twórców. Doliczyć należy również zyski ze współpracy z różnymi markami, sprzedaż własnych gadżetów, dotacje otrzymywane od widzów podczas streamów.
Najwięksi twórcy na polskim YouTube, którzy działają już od wielu lat i zdążyli zgromadzić kilkumilionową publiczność mogą liczyć na zarobki wynoszące nawet około 250 000 zł miesięcznie.
Trzeba jednak przyjąć, że średnie miesięczne wynagrodzenie twórców w Polsce wynosi około 10 000 zł.
Natomiast w przypadku twórców zza granicy, a w szczególności z USA to kwoty te oscylują w okolicach 1,8 miliona miesięcznie.
Są to więc niebotyczne sumy, ale związane są one z wieloletnią pracą oraz konsekwentnym realizowaniem planu.