Account Manager – kontakt z klientem jest nieodzowną częścią prowadzenia jakiegokolwiek biznesu. Za dobry PR organizacji odpowiada tak zwany account manager. Niniejsza publikacja przybliży czytelnikom rolę key account menagera w firmach oraz instytucjach finansowych.
W trakcie lektury czytelnik dowie się również jakich predyspozycji oczekuje się od człowieka, który spełnia taką funkcję i jak wygląda idealny kandydat na to stanowisko. Gra jest warta świeczki, ponieważ zarobki key account managera plasują się na dość przyzwoitym poziomie.
Odpowiedni marketing to podstawa
Każda szanująca się organizacja przykłada niemałą uwagę do stwarzania dobrego wrażenia na potencjalnym kliencie. Za kontakt z klientem odpowiada tak zwany account manager. Źródeł tej funkcji dopatrywać się można w działalności agencji marketingowych, których zadaniem było pozyskiwać klientów, dbać o dobre relacje z nimi i tworzyć ciekawe oferty sprzedażowe. Obecnie z funkcją tą spotkamy się w wielu instytucjach finansowych i rozmaitych firmach, które sprzedają swoje usługi bądź produkty. Kim więc jest account manager?
Jest on człowiekiem odpowiedzialnym za nawiązywanie kontaktu z klientem i dbanie o niego. Tworzy oferty sprzedażowe, nawiązuje relacje biznesowe, przygotowuje umowy i pilnuje ich realizacji. Prowadzi niejako klienta za rękę. Każda większa organizacja cieszy się niewielką grupą kontaktów, które generują aż 80% przychodów. Ów kontakty są niezwykle istotne dla zarządu firm.
W celu jak najdłuższego zatrzymaniu tych klientów przy sobie należy traktować ich specjalnie. Najważniejszymi klientami zajmują się key account managerzy. W dosłownym tłumaczeniu są to specjaliści od pozyskiwania i utrzymania kluczowych klientów. Dbają o dobrą komunikację i tworzą atrakcyjną ofertę sprzedażową. Ich celem jest zadowolić najważniejszych klientów firmy. Z tego powodu pracodawcy mają wysokie wymagania wobec kandydatów na to stanowisko.
Account Manager. Co warto wiedzieć o wymaganiach?
Key Account Manager sprawuje naprawdę ważną funkcję w organizacji. Bez budowy sieci klientów i rozwijania pozytywnych relacji z nimi, nie ma mowy o żadnym sukcesie firmy. Z tego też powodu wymagania stawiane przed kandydatami na to stanowisko są dość wysokie. Rekruterzy, którzy prowadzą nabór na stanowisko key account managera, stawiają na doświadczenie zawodowe potencjalnego kandydata. Powinien on cieszyć się poświadczonym doświadczeniem w kontakcie z klientem.
Mile widziany będzie staż w agencjach marketingowych, w których to ów kandydat tworzył treści ofert sprzedażowych. Są to najważniejsze wymogi brane pod uwagę przez organizacje. Pracodawca zwraca również uwagę na wykształcenie kierunkowe w branży, którą się zajmuje. Ukończone studia z zakresu marketingu i zarządzania będą dodatkowym atutem w toku rekrutacji. Poza tymi jakże oczywistymi wymaganiami istnieje pakiet cech, które musi przedstawiać sobą idealny kandydat. Zwracana jest na to baczna uwaga, ponieważ chodzi o zbyt ważną funkcję w firmie, by przymykać na to oko.
Idealny Key Account Manager
Poza poświadczonym wykształceniem kierunkowym i stażem w kontakcie z klientem idealny kandydat na to stanowisko musi prezentować szereg istotnych dla swej funkcji cech. Po pierwsze nienaganna prezencja i wysoka kultura osobista. Key Account Manager zawiera nowe znajomości biznesowe i rozwija dotychczasowe. Dba o najważniejszych kontrahentów organizacji. Musi prezentować się perfekcyjnie, by móc wywierać rewelacyjne pierwsze wrażenie u ludzi, z którymi współpracuje.
Kolejnymi czynnikami, które brane są pod uwagę w kontekście naboru na to stanowisko, są dyspozycyjność, sumienność i kreatywność. Rola, którą odgrywa key account manager, wymaga umiejętnego wykorzystania cech miękkich, tzw. soft power. Taki pracownik musi cechować się pewną łatwością w nawiązywaniu kontaktów.
Zdolności społeczne są brane pod uwagę przez pracowników realizujących nabór na przedstawiane stanowisko. Wzorcowy człowiek na opisywanym stanowisku powinien również wykazywać się pewnymi zdolnościami analitycznymi, umiejętnościami pracy w zespole, znajomością branży oraz języka obcego. Ten ostatni przymiot jest o tyle istotny, że część klientów może pochodzić spoza kraju. Atutem każdego kandydata jest prawo jazdy kat. B.
Account Manager widełki płacowe
Wspomnieliśmy na wstępie artykułu o ciekawych zarobkach key account managera. Są one uzależnione od kilku czynników, ale średnia zarobków na tym stanowisku oscyluje wokół 9000zł brutto. To oczywiście czysta stawka podstawowa. Jeśli wliczyć w to rozmaite bonusy wypłacane w ramach premii, wychodzą z tego większe pieniądze.
Najniższą zanotowaną na rynku stawką dla key account managera jest 6950zł brutto, a najwyższą 13 000zł brutto. Jak widzimy, wymagająca funkcja takiego pracownika wiąże się z ciekawymi gratyfikacjami.