Home Life Style Zagrałbyś w „Squid Game”?

Zagrałbyś w „Squid Game”?

by Agata Kubiak
Squid Game

Zagrałbyś w „Squid Game”?

„Squid Game” to Południowokoreańska produkcja, której fabuła jest osadzona we współczesnej Korei. Nazwa „Squid Game” wzięła się od brutalnej zabawy, gdzie gracze muszą zepchnąć przeciwną drużynę poza pole, aby móc wygrać. Serial opowiada historię o biednych ludziach zaproszonych do gry na śmierć i życie, a wygraną jest 45,6 miliardów wonów, czyli ponad 300 tysięcy złotych.

serial film

serial film

Na początku gry jest 456 osób, a każda śmierć to 100 milionów wonów. Początkowo śmierć innych ludzi przeraża niektórych graczy, przez co chcą oni przerwać grę, ale po powrocie do swoich domów decydują się na kontynuowanie jej, ponieważ liczą na to, że wygrana pomoże im zapewnić lepsze życie.

Dlaczego lubimy k-dramy?

Południowokoreańskie seriale, inaczej zwane k-dramami stają się ostatnio coraz bardziej popularne dzięki platformie streamingowej jaką jest Netflix. Na nim możemy znaleźć nie tylko koreańskie produkcję, ale z każdego kraju z dostępem do niego. Dlaczego k-dramy stają się więc coraz bardziej popularne, skoro wybór jest ogromny? Być może dlatego, że kraję Azji Południowo-Wschodniej są dla nas ciekawe, a za tym idą ich produkcję.

Szczególnie Polska cieszy się ogromnym zainteresowaniem nie tylko Koreą, ale także Japonią oraz Chinami. Coraz bardziej popularne jest czytanie mang, oglądanie anime, nauka tych języków, a kanały opowiadające o życiu w Azji, takie jak: Weronika Truszczyńska, Ja Ci Dam Japonia, czy Pyra w Korei zyskują coraz większe zainteresowanie wśród użytkowników YouTube.

serial gra

serial gra

Popularność k-dramy może wynikać także z innej narracji, niż tej, do której jesteśmy przyzwyczajeni przez filmy oraz seriale amerykańskie, gdzie wszystko dąży do jednego punktu kulminacyjnego kończącego całą historię.

W produkcjach z Republiki Koreańskiej dostajemy na początek ciekawą historię z mnóstwem zwrotów akcji, a wraz z jej rozwojem coraz bardziej utożsamiamy się z jej bohaterami. Ich emocję są pokazywane w wyraźniejszy sposób, przez co możemy się zastanawiać, czy zachowują się tak na co dzień.

Popularne w magazynie

Jedną z najbardziej polecanych oraz popularnych k-dram jest „It’s okay not to be okay” („To w porządku, nie być w porządku”), opowiada ona o socjopatce piszącej książki dla dzieci, która trafia na pracownika szpitala psychiatrycznego i postanawia pomieszać w jego życiu, a on uczy ją jak być człowiekiem.

Bardzo dobrze jest tam przedstawione zaburzenie, jakim jest socjopatia, a dzięki dobremu pokazaniu historii bohaterki potrafimy ją zrozumieć, ale dalej będziemy się jej bać.

widzom

serialami

Już jako dziecko była nie czuła, chociaż potrafi wykazywać emocję, to robi to rzadko. Osobiście polecam k-dramę historyczną „Mr. Sunshine” („Pan Słońce”), która opowiada o historycznych wydarzeniach z Korei, kiedy jeszcze nazywała się Królestwem Joseon.

Młody żołnierz amerykański pochodzący z Korei przyjeżdża do kraju i zakochuję się w arystokratce, która należy do rebelii walczącej o wolność dla jej Królestwa.

W międzyczasie król zostaję zdradzony przez swoją własna radę zaufanych ludzi, a ostatecznie Joseon przejmuje Japonia. To są tylko dwa popularne oraz polecane przez google seriale, a jest ich o wiele więcej.

Igrzyska Śmierci w Azjatyckiej popkulturze

„Igrzyska Śmierci” to seria książek oraz filmów, gdzie akcja rozgrywa się w dalekiej przyszłości, opowiadająca o państwie Panem, w którym jest jedenaście dystryktów. Co roku z każdego dystryktu jest wybieranych dwóch kandydatów do wzięcia udziału w Igrzyskach Śmierci, które może wygrać tylko jedna osoba, co często przynosi jej sławę oraz nietykalność do końca życia, nie może brać udziału w kolejnych Igrzyskach.

Podobny jest japoński odpowiednik „Battle Royale”, akcja dzieję się w niedalekiej przyszłości w totalitarnej Japonii, co roku jedna klasa jest wybierana do udziału w programie polegającym na tym, że lądują na odludnej wyspie i muszą się pozabijać, a ostatnia żywa osoba wygrywa.

Z innych produkcji jest anime „Mirai Nikki”, w którym posiadacze pamiętników są wybierani do gry o śmierć i życie, a wygrany zostaję następnym Shinigami, inaczej bogiem. Anime o podobnej tematyce może być także „Sword Art Online” („Sztuka Miecza Online”), gra zrobiona na podstawie nowej technologii, świadomość bohaterów znajduję się w jej świecie, a ciało pozostaję nieruchome.

twórcy Squid Game

twórcy Squid Game

W pewnym momencie orientują się, że nie da się wylogować, co równa się z pozostaniem w grze na zawsze, jak mówi twórca, chyba że uda im się przejść wszystkie 10 pięter, a na koniec pokonać ostatecznego bossa. Jest jeszcze jeden haczyk, każdy kto umrze w grze umrze naprawdę. Oczywiście bardzo podobny do „Igrzysk Śmierci” jest także „Squid Game”, gdzie bohaterowie są zamknięci w grze na śmierć i życie, a ten kto wygra zdobywa 45,6 miliarda wonów koreańskich.

„Squid Game” sam się wypromował

Zazwyczaj gdy powstaję nowa produkcja, szczególnie jeśli jest w nią duży wkład pieniężny, jest robiona kampania marketingowa, żeby móc ją wypromować. Marvel promuję swoje seriale dodając nowe zwiastuny oraz zdradzając fragment fabuły, ale jeśli chodzi o produkcję typu „Avengers: Koniec Gry” lub najnowszego Spider-mana, nie dodają tyle informacji, pozwalając ciekawości fanów zaprowadzić ich do kin. Netflix raczej idzie w wypromowanie swoich produkcji, poprzez pokazywanie zwiastunów, czy plakatów, tak jak było to z premierą serialu „Wiedźmin” w tamtym roku.

Praktycznie nie zdarza się, aby produkcja, która nie miała swojej kampanii reklamowej zdobyła tak dużą popularność w tak krótkim czasie, jak zrobił to „Squid Game”. Tak się właśnie stało, co prowadzi do pytania, dlaczego ta k-drama jest tak popularna, nie tylko w Azji i Europie, ale na całym świecie?

Na to składa się kilka czynników, znajduję się na Netflixie, najpopularniejszej platformie streamingowej, porusza ciekawą tematykę, jaką jest bieda oraz duża nierówność finansowa. Serial jest zrobiony w taki sposób, żeby widz mógł się emocjonalnie utożsamiać z bohaterami.

powtórz hasło

całym świecie

To sprawia, że „Squid Game” stał się popularny, jeszcze zanim trafił na tiktoka, gdzie informacje są przekazywane bardzo szybko, a w samej aplikacji są ludzie w różnym wieku. Powstały trendy na podstawie pierwszej gry z serialu, różne recenzję i ciekawostki.

A Ty zagrałbyś w „Squid Game”?

W Polsce ok 2 mln osób żyją w skrajnym ubóstwie, a sytuacja finansowa w naszym kraju pogarsza się przez pandemie oraz największą w Europie inflację wynoszącą już 5,8%. Sytuacja nie polepsza się, rosną ceny paliwa, za tym idzie transport, a więc ceny wszystkiego rosną w górę.

W obecnej sytuacji ciężko powiedzieć, czy kiedyś będzie lepiej. Biorąc to pod uwagę pewnie wiele osób w Polsce byłoby skłonnych do zagrania w „Squid Game”, narażając swoje życie dla lepszego życia. A ty, zgrałbyś w „Squid Game”?

Powiązane artykuły