Home Zdrowie Mięśnie brzucha

Mięśnie brzucha

by Agata Kubiak
Mięśnie brzucha

 Mięśnie brzuchamięśnie brzucha trening

Mięśnie brzucha są jednym z najbardziej problematycznych obszarów ludzkiego ciała, w kontekście pozbycia się zbędnego tłuszczu, jest brzuch. Często nawet najbardziej intensywne ćwiczenia, czy restrykcyjna dieta nie potrafią go wymodelować w sposób, jaki sobie wymarzyliśmy. Brzuch to miejsce, któremu wcale nie musimy poświęcać zbyt wiele czasu na treningu, ale należy robić to w konkretny sposób.

Mięśnie brzucha a odpowiednie odżywianie

Mięśnie brzucha jako problem obecnego społeczeństwa. Czasami możemy nawet nie być świadomi, jak nasz brzuch rzeczywiście wygląda, ponieważ wiecznie jesteśmy spuchnięci, czy też wzdęci. Zależy to przede wszystkim od nawyków żywieniowych. Jeśli chcemy, aby nasz brzuch wyglądał zawsze jak najlepiej, warto sięgać po produkty nieprzetworzone, bogate w białko i zdrowe tłuszcze. Zawsze należy pamiętać, że dieta to 70% sukcesu – ćwicząc po kilka godzin dziennie i jedząc zbyt dużo, nie zauważymy zadowalających efektów. Chcąc spalić tłuszcz, należy po prostu wdrożyć dietę opartą o deficyt kaloryczny. Deficyt oznacza, iż jemy mniej, niż nasz organizm w rzeczywistości potrzebuje – warto posłużyć się tutaj wskaźnikami PPM (podstawowa przemiana materii) oraz CPM (całkowita przemiana materii), na podstawie których możemy wyliczyć, ile kalorii powinniśmy dostarczać codziennie naszemu organizmowi.

Głodówki również na nic się zdadzą – organizm musi pozyskiwać energię, chociażby do oddychania, czy trawienia. Dodatkowo gdy jemy zbyt mało, nasze ciało bardzo często nie traci tłuszczu, a wyłącznie wodę.

Opuchnięte ciało jest zmorą większości kobiet, szczególnie w okresie przedmiesiączkowym. Aby temu zapobiec, należy wypijać co najmniej 2l wody dziennie, dzięki czemu organizm nie będzie musiał jej zatrzymywać i nie powstanie w tym momencie opuchlizna.

Treningi na zgubienie brzucha

trening mięśni brzuchaNiewiele osób wie, że treningi stricte na brzuch nie spowodują, iż schudniemy właśnie w tej partii ciała. Nie jest możliwe miejscowe tracenie tłuszczu, dlatego też największe efekty przyniosą treningi cardio oraz interwały. Tego typu ćwiczenia polegają na doborze takiej aktywności, która spowoduje przyspieszenie tętna. Ćwiczenia cardio są bardzo proste, zalicza się do nich jazda na rowerze, bieganie, czy nawet chodzenie. Z łatwością można do tego wykorzystać sprzęty dostępne na siłowni oraz takie, które możemy zakupić do domu – orbitrek, bieżnia, czy też rowerek stacjonarny. Treningi cardio powinny trwać około 40 minut oraz należy utrzymywać umiarkowane tętno.

Interwały opierają się na przeplataniu bardzo intensywnej aktywności przy wysokim tętnie z umiarkowanymi ćwiczeniami. Interwały są zazwyczaj krótkie, mogą trwać nawet 10 minut, ponieważ podczas takiej sesji organizm spala bardzo dużo kalorii, a dodatkowo kontynuuje ich spalanie również po zakończeniu treningu. Interwały nie muszą być wykonywane z tradycyjnymi maszynami, można stworzyć trening interwałowy z ćwiczeń takich jak pajacyki, bieg w miejscu, skakanie na skakance, czy „padnij, powstań”.

Trening mięśni brzucha

Jeśli już uda nam się zrzucić zbędne kilogramy, warto wówczas wziąć się za modelowanie sylwetki i wzmacnianie mięśni. Nikt nie chce mieć obwisłej skóry na brzuchu, która wcześniej wypełniona była tłuszczem – teraz może pojawić się w tym miejscu atrakcyjny zarys mięśni. Ćwiczenia na brzuch są bardzo proste, można wykonywać je zarówno na siłowni, jak i w zaciszu domowym. Warto postawić na klasyczne brzuszki lub nożyce poziome i pionowe.

Kobiety najczęściej marzą o bardzo wąskiej talii, która sprawi, że ich sylwetka będzie przypominała klepsydrę. W tym momencie zaczynają wykonywać ćwiczenia, takie jak russian twist, które wzmacniają mięśnie skośne brzucha. Jest to ogromny błąd, jeśli chcemy mieć malutką talię. Budując mięśnie skośne, tak naprawdę poszerzamy talię, dlatego też warto odpuścić sobie ćwiczenia na tę partię mięśniową.

mięśnie brzuchaMięśnie głębokie to jedna z najważniejszy partii mięśni w naszym ciele. Odpowiadają one za ogólną stabilizację ciała, poprawiają postawę odciążając plecy, a przy okazji sprawiają, że brzuch wygląda niemalże perfekcyjnie płasko. Ćwiczenia na mięśnie głębokie polegają przede wszystkim na długotrwałym napięciu brzucha, przykładem jest deska, która początkowo może wydawać się prostym ćwiczeniem, jednak gdy tylko ją wykonamy, od razu przekonujemy się, że wymaga wiele wysiłku.

Dodatkowe obciążenie

Większość osób wychodzi z błędnego założenia, że gdy tylko zaczną używać jakiegokolwiek obciążenia, od razu zaczną wyglądać jak kulturyści. Nic bardziej mylnego! Sprzęt fitness w postaci gum oporowych, hantli, obciążników na kostki, czy nawet sztang, nie sprawi, że mięśnie rozbudują się w zatrważającym tempie. To właśnie dzięki użyciu sprzętu, możemy zwiększyć nasz wysiłek i spalić więcej kalorii, co przekłada się na szybsze zgubienie zbędnych kilogramów.

Sprzęt fitness musi być używany rozważnie, tak aby nie spowodować wystąpienia kontuzji. Warto początkowo zacząć od najmniejszych obciążeń i dopiero stopniowo, po kilku treningach, jeśli czujemy się na siłach, dokładać kolejne kilogramy, czy też wybrać gumę z większym oporem.

mięśnie brzuchaW celu zmniejszenia wagi i sprawienia, że nasz brzuch będzie płaski i wymodelowany, warto wdrożyć do treningu ćwiczenia oddziałujące na kilka partii mięśniowych – ćwiczenia wielostawowe. Przykładowo, wykonując martwy ciąg ze sztangą, ćwiczymy zarówno nogi, jak i pośladki, ręce, plecy, a także brzuch, ponieważ musi być ciągle napięty, aby utrzymać prostą postawę. Innym ćwiczeniem będą klasyczne brzuszki, jednak podczas ich wykonywania, można trzymać w rękach hantle, które zwiększą obciążenie i sprawią, że mięśnie będą musiały wykonać większy wysiłek.

Mięśnie brzucha podsumowanie

Podsumowując, zgubienie brzucha w zaledwie miesiąc jest możliwe bez ogromnych wyrzeczeń. Warto po prostu stosować się do kilku wskazanych wyżej zasad – utrzymania deficytu kalorycznego, wykonywania ćwiczeń cardio/interwałowych oraz wdrażaniu treningów ukierunkowanych wyłącznie na brzuch w połączeniu z ćwiczeniami wielostawowymi. Obciążenie nie jest naszym wrogiem, a sprzymierzeńcem i pozwala na szybsze dotarcie do wyznaczonego celu i zauważenie zadowalających efektów.

Powiązane artykuły

Zostaw komentarz