Home Kobieta w biznesie Jak walczyć z nawracającym stresem?

Jak walczyć z nawracającym stresem?

by Agata Kubiak
stres

Stres jest nieodłącznym elementem życia każdego z nas. Niektóre osoby radzą sobie ze stresem całkiem dobrze, jednak niektórzy z nas na co dzień nie radzą sobie ze stresem. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak wiadomo, nie da się go kompletnie wyeliminować.

Istnieją jednak sposoby, które mogą pomóc w codziennej walce ze stresem. Jak walczyć z nawracającym stresem? Co zrobić, aby odczuwać go nieco mniej?

Życie w pośpiechu

długotrwały stresW dzisiejszych czasach większość osób żyje w biegu. Praca, mnóstwo obowiązków, życie rodzinne sprawiają, że każdego dnia próbujemy zrobić jak najwięcej, jednak często brakuje nam czasu lub motywacji, przez co zaczynamy się jeszcze bardziej stresować.

Często zdarza się, że w takich sytuacjach nie dbamy o regularne posiłki, odpowiednią ilość snu czy odpoczynek, a to bardzo negatywnie wpływa na nasz układ nerwowy.

Wizyta u lekarza?

zaburzenia snuIstnieją różne sposoby na walkę ze stresem. Wiele osób sięga po środki na uspokojenie, jednak nie zawsze przynoszą one oczekiwane efekty lub działają jedynie przez krótki czas.

Jeśli nie potrafimy radzić sobie ze stresem i kompletnie nie wiemy, co zrobić, aby odczuwać go nieco mniej, warto wybrać się do lekarza, a dokładnie do psychologa lub psychoterapeuty.

Specjalista doradzi nam, jak na co dzień radzić sobie ze stresującymi sytuacjami i pomoże wypracować różnego rodzaju schematy, dzięki którym codzienne obowiązki i problemy będą wydawać się mniej straszne.

Sposoby te nie działają od razu i trzeba długo nad nimi pracować, aby zobaczyć efekty, jednak warto się nie zniechęcać, gdyż rezultaty mogą być niesamowite.

Suplementy a stres

objawy depresjiW sklepach można znaleźć różnego rodzaju suplementy, które pomogą nam w codziennej walce ze stresem.

W połączeniu ze zdrowym trybem życia mogą okazać się bardzo pomocne. Bazują one na naturalnych składnikach, których działanie zostało udowodnione naukowo.

Pomocne mogą okazać się witaminy z grupy B, a także minerały, np. wapń, cynk, żelazo, potas czy magnez. Badania dowodzą, że wpływają one pozytywnie na układ nerwowy i zwiększają poziom energii.

Jeśli poszukujesz suplementów, które pomogą Ci radzić sobie lepiej ze stresem, sprawdź preparaty, które zawierają m.in. szałwię, melisę, zieloną herbatę, miłorząb japoński, szyszki chmielu, korzeń ashwagandy, rumianek, dziurawiec czy lawendę.

Pamiętaj o odpowiedniej diecie

obniżenie nastrojuNależy jednak pamiętać, że suplementy to nie wszystko. Pamiętaj o odpowiedniej diecie.

Postaraj się unikać lub ograniczać produkty, które podwyższają poziom stresu.

Niezdrowe i tłuste jedzenie nie wpływa pozytywnie na nasz układ nerwowy, dlatego warto ograniczyć fast foody, słodycze, wysoko przetworzone jedzenie, czyli np. różnego rodzaju gotowce czy chipsy.

Warto za to włączyć do codziennej diety produkty, które regularnie spożywane wpływają pozytywnie na nasz układ nerwowy. Według badań pomocne w walce ze stresem mogą okazać się zielone warzywa, ciemne pieczywo, orzechy włoskie, migdały, pistacje, warzywa strączkowe, warzywa liściaste, kasza, ryż czy ryby.

Regularne jedzenie również odgrywa ważną rolę. Duże przerwy między posiłkami wpływają negatywnie na nasze radzenie sobie ze stresem.

Aktywność fizyczna jest ważna

Dieta jest niezwykle ważna przy zdrowym stylu życia, jednak regularna aktywność fizyczna również odgrywa istotną rolę.

Systematyczne ćwiczenia również mogą nam pomóc w walce z nawracającym stresem.

Rodzaj aktywności fizycznej nie jest ważny – wystarczy wybrać sport, który najbardziej odpowiada naszym preferencjom czy możliwościom.

Może to być joga, bieganie, ćwiczenia wydolnościowe, piłka nożna czy inne ćwiczenia. Ważne, aby wykonywać je regularnie.

wysiłek fizycznyBadania dowodzą, że systematyczna aktywność fizyczna przeciwdziała skutkom przewlekłego stresu, poprawia nastrój i redukuje różnego rodzaju schorzenia metaboliczne oraz sercowo-naczyniowe.

Co więcej, regularne ćwiczenia pomogą nam lepiej radzić sobie z różnymi stresującymi sytuacjami na co dzień, dlatego warto zadbać o ruch.

Zadbaj o higienę swojego snu

Sen również jest powiązany z codziennym stresem. Jeśli żyjemy w ciągłym biegu i nie potrafimy sobie radzić z nerwowymi sytuacjami, nasz organizm nie odpoczywa w nocy i nie jest w pełni zregenerowany. Często zdarza się także, że przez stres mamy problemy z zaśnięciem.

zaburzenie afektywneWarto zadbać o higienę naszego snu, czyli o czynności z nim związane, które pomogą poprawić jakość naszego odpoczynku.

W tym celu warto unikać kofeiny przed snem, dzięki czemu nie będziemy pobudzeni. Warto jeść kolację dwie lub trzy godziny przed zaśnięciem i najlepiej jest wybierać lekkie posiłki.

Ważne, aby kłaść się i wstawać o regularnych porach. Drzemki w ciągu dnia również nie są wskazane, gdyż często powodują kłopoty z zaśnięciem w nocy. Nie używaj komórki czy komputera przed snem, gdyż emitowane przez urządzenia niebieskie światło jest imitacją światła dziennego dla naszego wzroku.

Porozmawiaj z bliskimi i prowadź dziennik

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że rozmowa z bliskimi osobami również może być bardzo pomocna przy stresujących sytuacjach.

przewlekłe zmęczeniePomoże nam ona rozładować napięcie i negatywne emocje, dlatego warto zwrócić się o pomoc do rodziny lub przyjaciół. Niezwykle pomocne może być także prowadzenie dziennika.

Badania dowodzą, że regularne zapiski pomagają lepiej radzić sobie ze stresem, hartują naszą psychikę i pomagają lepiej zrozumieć, co powoduje u nas zmartwienie lub zdenerwowanie.

Słuchaj relaksującej muzyki

Przy codziennym stresie bardzo pomocna jest także muzyka. Najlepiej jest wybrać spokojne, relaksujące dźwięki, która skutecznie zredukuje poziom stresu i niepokoju. Badania dowodzą, że muzyka relaksująca zmniejsza poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu we krwi.

Weź kąpiel

myśli samobójczeNiezwykle pomocna może okazać się także ciepła kąpiel. Nasze mięśnie rozluźniają się, dzięki czemu krew może swobodnie przepływać, a nasz układ nerwowy się uspokaja, co prowadzi do zmniejszenia uczucia zmartwienia czy zdenerwowania.

Warto skorzystać również z olejków eterycznych czy specjalnych soli, które działają kojąco na zmysły i pomagają się uspokoić.

Odstresowujący masaż

Bardzo dobrym sposobem na radzenie sobie z nerwowymi sytuacjami jest odstresowujący masaż. Jest to jedna z najstarszych form masażu.

Możesz poprosić bliską osobę o wykonanie takiego masażu lub udać się do gabinetu masażu. Taki zabieg pomoże rozluźnić i rozciągnąć napięte mięśnie. Co więcej, wpływa on także świetnie na naszą skórę.

Powiązane artykuły